Polskie samochody - jak wygląda przeszłość, a jak zapowiada się przyszłość?

Polskie samochody - jak wygląda przeszłość, a jak zapowiada się przyszłość?

Kiedy i jakie w Polsce produkowano auta przed 2000 rokiem? Jak wygląda aktualna sytuacja, jeżeli chodzi o rynek samochodowy? Jakie są plany na przyszłość związane z produkcją aut w Polsce?

Stare polskie samochody - kawałek historii

Najpierw w Polsce pojawiło się prawo jazdy. Pierwsze uprawnienia do prowadzenia pojazdów zostały wydane w 1918 roku, a na pierwszy samochód wyprodukowany w Polsce trzeba było jeszcze poczekać. Zacznijmy od Warszawy, pierwszego polskiego samochodu osobowego. Z taśmy montażowej zjechała w 1951 roku i produkowano ją aż do 1973 r. Dwa lata później pojawiła się pierwsza Syrena, która charakteryzowała się odwrotnie otwieranymi drzwiami „pod wiatr”. Produkcja tego kultowego auta trwała do 1983 roku. Polskie samochody i ich produkcja na terenie kraju zapewniła pracę dla wielu osób.

W 1957 roku pojawiła się potrzeba stworzenia dwóch odmiennych rodzajów aut. Jednym z nich był Mikrus MR300 wyprodukowany na potrzeby ówczesnych rządów, który potocznie nazywany był 4x4. I nie chodzi tutaj o napęd. Auto było przeznaczone dla 4 osób, miało 4 koła, ważyło 400kg i spalało 4L paliwa na 100km. Co ciekawe, taki pojazd dzisiaj byłby określony mianem czterokołowca, a do jego prowadzenia wystarczyłaby katergoria B1 prawa jazdy. Tymczasem prawdziwą perełką była Nysa – samochód dostawczy, który podbił rynki zagraniczne (ponad połowa aut była przeznaczona na eksport), a produkcja jej trwała do 1994 roku.

Polskie marki samochodów przeżywały rozkwit. Chwilę później pojawił się Żuk (1959 r.), który był pierwszym pickupem z zabudową z plandeki. Jego ostatni model wyprodukowano w 1998 roku, a sam pojazd eksportowano nawet do Egiptu. Jednak w 1967 roku pojawiła się konkurencja dla Syrenek i Warszaw. Mowa tutaj o Fiacie 125p. Natomiast kultowy polski samochód Fiat 126p (Maluch) powstał w 1972 roku i produkowano go przez 27 lat. Dziś możemy spotkać je np. na Kubie. Podbiły one serca Polaków. W tym samym czasie powstał Tarpan 233, który głównie był eksportowany do Grecji i Iranu. W 1975 roku pojawiła się Zastava 1100p, a kultowy Polonez opuścił fabrykę w 1978 roku i produkowano go aż do 2002.

Polskie auta dziś?

Aktualnie w Polsce produkowane jest tylko kilka modeli samochodów zagranicznych marek. Fabryka w Tychach produkuje Fiata 500, Abarth 595, Lancia Ypsilon, a także Opla Astrę. Natomiast w Poznaniu produkowane są Volkswageny, a konkretnie Caddy, Transporter, Crafter oraz Grand California.

Polskie samochody i plany na przyszłość

Do świetności ubiegłych czasów ciężko będzie wrócić, jednak przyszłość związana z produkcją aut w Polsce w głównej mierze skupia się na autach elektrycznych. Jednym z nich ma być pojazd Izera. Spółka przedstawiła dwa prototypy tego samochodu (SUV i hatchback). Plany dotyczą powstania fabryki w Jaworznie i uruchomienia produkcji w 2024 roku. Polskie marki samochodów są również na oku wielu architektów. Plany związane z kultowym Polonezem w nowej odsłonie to wydanie sportbacka w klasie premium.

Uwagę przykuła również stara Syrenka. Wyprodukowano prototypy Vosco S106, które są w trakcie testowania, a spółka poszukuje inwestorów do tego projektu. Nie zapomniano o wskrzeszeniu Warszawy pod nazwą M20 GT. Plany dotyczą nowej wersji tego kultowego auta. Firma Melex z Mielca zakończyła prace nad nowym modelem samochodu dostawczego na prąd, który będzie mógł przewozić ładunki do wagi 2 ton. Osiągać ma on prędkość do 70km/h i będzie mógł on przejechać dystans 150km, co w tej sytuacji pozwoli na pracę auta przez całą dobę. Miejmy nadzieję, że rynek motoryzacyjny zaskoczy nas w najbliższym 10-cioleciu. 

Ubezpieczenie OC każdego auta

Wygodnie.pl to porównywarka ubezpieczeń, za pośrednictwem której możesz wyszukać najtańszą ofertę ubezpieczenia OC wraz z dostępnymi rozszerzeniami, takimi jak AC, NNW, czy Assistance. Zachęcamy do wypełnienia naszego formularza. Wystarczy kilka minut, aby poznać ceny. W razie trudności nasza infolinia służy pomocą.

Krystian Rolka
Krystian Rolka

W branży ubezpieczeń od 2018 roku. Pracuje w dziale marketingu, gdzie zajmuje się m. in. contentem i marketingem internetowym. Prywatnie fanatyk dobrego kina i scenariuszy filmowych.

Może zainteresuje Cię również