Dane pojazdu - jakie wyróżniamy i kiedy się przydają?

Dane pojazdu - jakie wyróżniamy i kiedy się przydają?

Które dane pojazdu są najważniejsze? Do czego są potrzebne i komu? Wyjaśniamy, na jakie dane powinniśmy zwrócić uwagę próbując sprawdzić historię samochodu, zweryfikować jego model, czy zamieścić w ogłoszeniu sprzedaży, czy kalkulacji ubezpieczenia.

Dane pojazdu - numer rejestracyjny i VIN

Numer VIN jest nadawany przez producenta samochodu. Służy on do jego identyfikacji. Z jego pomocą uzyskamy takie dane auta jak nazwa producenta, rodzaj nadwozia, model, rodzaj silnika, skrzyni biegów, a także numer produkcyjny. Kolejnym popularnym numerem, nadawanym w Wydziale Komunikacji stosownej jednostki administracyjnej jest numer rejestracyjny. Z jego pomocą jesteśmy w stanie zweryfikować miejsce rejestracji pojazdu, samochód, a także jego właściciela.

Obydwa numery są niezbędne do sprawdzenia historii pojazdu + daty pierwszej rejestracji w kraju. W ten sposób, Ubezpieczyciel może sprawdzić historię szkodowości kierowcy oraz jakim konkretnie modelem i autem dysponuje właściciel. Wyżej wymienione dane pojazdu są potrzebne przy wszelkich zmianach własności pojazdu, jego sprzedaży/darowiźnie, a także przy zawieraniu umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC.

Dane techniczne pojazdu

Jedną z takich danych jest kategoria samochodu. W ten sposób określamy, czy mamy do czynienia z autem osobowym, czy ciężarowym – a to pomaga nam w identyfikacji, jakimi uprawnieniami powinniśmy dysponować, aby prowadzić taki wóz. Kolejną daną techniczną pojazdu jest marka i model samochodu. Jedna marka może zaprojektować kilka modeli, z których każdy model może mieć inną wersję pojazdu, czy wyposażenia. To w znaczącym stopniu wpływa na wartość pojazdu. Same modele mogą posiadać kilka generacji – czyli dany model samochodu z biegiem lat był udoskonalany i prezentowany w nowym wydaniu np. ze względu na sporą popularność, sprzedaż, czy dostosowywanie się do obowiązujących norm.

Inną daną auta może być przebieg. Jest on zapisywany w systemie dot. historii pojazdu, ale jego stan pomaga się nam zorientować, kiedy powinniśmy wymienić olej, zrobić przegląd auta, wymienić rozrząd, czy niekiedy olej w skrzyni biegów. Rok produkcji też stanowi daną, która uwzględniana jest przy sprzedaży auta i wpływa na jego cenę. Kolejną, pomagająca nam zweryfikować auto jest pojemność silnika wyrażana w cm³, a także jego moc określana końmi mechanicznymi. 

Do takich danych auta możemy zaliczyć rodzaj skrzyni biegów (manualna lub automatyczna), typ nadwozia (sedan, combi, SUV, hatchback itd.), liczba drzwi i liczba miejsc w pojeździe, rodzaj napędu (przednie lub tylnie koła, napęd 4x4). Każde auto posiada również inny kolor. Producent określa jego rodzaj za pomocą kodu składającego się z liter i cyfr. Jest on umieszczony zazwyczaj w wewnętrznej stronie drzwi samochodu lub pod maską przedniej klapy. W ten sposób, użytkownik będzie mógł dobrać tzw. zaprawkę, pasującą do koloru auta.

Do czego są potrzebne takie dane?

Kiedy serwisujemy auto w autoryzowanym warsztacie naprawczym, posiadamy założoną książeczkę serwisową, w której jest wpisany m. in. nasz numer VIN. Dlaczego? W ten sposób serwisanci są w stanie zamówić np. odpowiednie części do wymiany. Nam takie dane techniczne pojazdu będą potrzebne, kiedy będziemy dobierali np. części zamienne w sklepie. Decydując się na pomoc prywatnego mechanika, konieczny może okazać się zakup zamienników, więc te dane pozwolą je dokładnie zweryfikować (aczkolwiek często jest tak, że nie zawsze da się je dokładnie dobrać i potrzebna jest cześć do sprawdzenia na miejscu w sklepie). 

Obliczając OC w Internecie, też konieczne jest wskazanie dokładnej wersji pojazdu w systemach, aby poznać orientacyjną wartość modelu. Zachęcamy do skorzystania z naszego kalkulatora ubezpieczenia OC, gdzie w kilka minut można poznać wysokość składki za polisę. Gdyby pojawiły się jakieś trudności, nasza infolinia służy pomocą i pomoże przejść przez proces obliczania OC.

Krystian Rolka
Krystian Rolka

W branży ubezpieczeń od 2018 roku. Pracuje w dziale marketingu, gdzie zajmuje się m. in. contentem i marketingem internetowym. Prywatnie fanatyk dobrego kina i scenariuszy filmowych.

Może zainteresuje Cię również