Biura nieruchomości - czy warto skorzystać z ich usług?

Biura nieruchomości - czy warto skorzystać z ich usług?

Chcesz sprzedać lub kupić mieszkanie za pośrednictwem biura nieruchomości? Jakie są zalety korzystania z takich usług oraz co możesz zyskać? Ile wynosi prowizja agenta i czym w rzeczywistości zajmują się pośrednicy sprzedaży nieruchomości?

Czym zajmują się biura nieruchomości?

Choć w większości praca pośrednika nieruchomości kojarzy się tylko i wyłącznie ze sprzedażą mieszkania, to w rzeczywistości zakres obowiązków takiej osoby jest znacznie szerszy Od 2014 roku nie musimy posiadać specjalnych uprawnień, jeżeli chcemy zająć się obrotem nieruchomości. Wystarczy posiadanie aktualnego ubezpieczenia OC pośrednika. Agencje nieruchomości zajmują się również kupnem lokali, ich sprzedażą, najmem, a nawet opieką nad nimi.

Biura tego typu obsługują nie tylko domy i mieszkania, ale także działki, lokale użytkowe, powierzchnie magazynowe, czy biurowe. Agencje mieszkaniowe ponadto współpracują z wieloma specjalistami związanymi z nieruchomościami (jak notariusze, fachowcy, doradcy kredytowi, czy ubezpieczeniowi). Agencje mieszkaniowe wykonują dokumentację zdjęciową i informacyjną nieruchomości, a także zajmują się dystrybucją ogłoszeń. Korzystając z ich usług możemy liczyć na darmową pomoc w wycenie lokalu. Pośrednicy spotykają się z potencjalnymi kupcami lub najemcami, prezentują lokal, a także zajmują się kwestiami związanymi z formalnościami.

Do biura nieruchomości nie przychodzą tylko i wyłącznie osoby planujące zbycie czy najem lokalu, ale również zakup. Wtedy, taka osoba określa parametry mieszkania, jakie go interesują oraz jakim budżetem dysponuje. Następnie, pośrednicy poszukują dla niego odpowiedniego lokalu i umawiają się z klientem tylko na prezentację i ew. podpisanie umowy. 

Co ważne, obowiązki pośredników określa kodeks etyczny, który jest zawarty w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Osoba pośrednicząca w obrocie nieruchomościami powinna stosować się do przepisów prawa i standardów zawodowych, kierować się zasadą etyki zawodowej i ochroną interesów osób trzecich, wykonywać czynności ze szczególną starannością, posiadać ubezpieczenie OC pośrednika, a także stale doskonalić swoje kwalifikacje zawodowe. 

Co zyskujemy korzystając z agencji nieruchomości?

Korzystając z pomocy biura zaoszczędzimy przede wszystkim czas. Okres sprzedaży mieszkania trwa średnio pół roku, co wiąże się z licznymi spotkaniami, umowami przedwstępnymi itd. Ponadto, pośrednik zapewnia bezpieczeństwo transakcji oraz profesjonalne doradztwo. Ponosi on całkowitą odpowiedzialność za prawidłowość dokumentów i dokładne sprawdzenie wszystkich informacji (zadłużenie mieszkania, czy jego właścicieli). 

Biura nieruchomości współpracują z notariuszami, dostarczają im niezbędne dokumenty, dbają o wyciągi z Ksiąg Wieczystych, a także odpowiednie zaświadczenia ze spółdzielni, czy wspólnot mieszkaniowych np. czy właściciel lokalu nie zalega z czynszem. 

Forma współpracy oraz prowizja dla agencji mieszkania

Współpracę z pośrednikiem możemy podjąć na zasadzie umowy na wyłączność sprzedaży mieszkania przez agenta lub w postaci umowy otwartej, gdzie sami możemy również starać się sprzedać/wynająć nasze lokum. Umowa na wyłączność z agencją nieruchomości zapewnia większą skuteczność sprzedaży, ponieważ pośrednik jest pewien, że taka współpraca będzie dla niego rentowna. Pośrednicy pracują na systemach MLS, więc takie ogłoszenie wtedy trafia do całej prasy branżowej.

W przypadku sprzedaży mieszkania, biura nieruchomości pobierają prowizję w wysokości około 2-10% wartości mieszkania lub domu. Większe prowizje pobiera się przy sprzedaży bardzo dużych nieruchomości, których zbycie wymaga kilkuletniej pracy. Wynajem mieszkania przez agencję wiąże się z pobieraniem comiesięcznej prowizji od czynszu lub jednorazową opłatą przy znalezieniu klienta i podpisaniu z nim umowy najmu. W inny sposób ustalane są progi dla osób, które chciałyby skorzystać z opieki nad lokalem przez danego pośrednika.

Krystian Rolka
Krystian Rolka

W branży ubezpieczeń od 2018 roku. Pracuje w dziale marketingu, gdzie zajmuje się m. in. contentem i marketingem internetowym. Prywatnie fanatyk dobrego kina i scenariuszy filmowych.

Może zainteresuje Cię również